Tuesday, March 3, 2015

Piilomainontaa ja häähöpinää

Huomenta!

Tiedoksi kaikille: seuraava teksti tulee sisältämään sekä hieman piilomainontaa, viittauksia valmistuviin  projekteihin että pohdintoja häiden ympärillä. Kovikset, kyynikot tai muutenkin näitä aiheita välttelevät - teitä on siis varoitettu!

Aiheita pikku päivittämiseen olisi kyllä riittänyt aiemminkin, mutta sama laulu toistukoon nytkin - kiire on ollut enkä ole pystynyt priorisoimaan kirjoittamista tänne. Sinänsä koen sen olevan iso harmi, koska olen huomannut, että vaikka kuinka olen ajatellut, etten ala täällä liikaa avautumaan, kirjoittelu tänne on kuitenkiin jollain tasolla kuin päiväkirjaa pitäisi - muutamien viikkojen tai kuukausien jälkeen huomaa, millainen mielenmaisemani on milläkin kirjoitushetkellä ollut, ja mikä on ollut juuri silloin ajankohtaista. Eli kynä (tai näppis) käteen ja itseä nyt vähän niskasta kiinni.

Tänään palautin seminaarityöni koululle, ja voisi sanoa, että pahin prässi alkaa muutenkin olla kohta takanapäin. Jäljellä tässä jaksossa on kahden suuremman projektin palautukset ja muutama tentti - ja siinä sitten olikin oikeastaan tämän opiskelu-urani tentit ja projektit. Ensi jakossa saan keskittyä täysin opinnäytetyöni tekemiseen, mikä on ihanaa!

Palautettuani seminaarityöni en malttaisi odottaa palautteita, vaan haluaisin jatkaa tutkimustyötä mitä pikimmin ja alkaa tehdä suunnittelemiani haastatteluja. Koska aihe - henkilöbrändit sosiaalisessa mediassa ja verkostojen  merkitys henkilöbrändeille, on jo omastakin mielestäni huippu-mielenkiintoinen,  en usko suunnittelemieni haastateltavien, brändiasiantuntijoiden, olevan yhtään eri mieltä. Haastatteluihin on jo lupautunut muutaman suuresti arvostamani mainos/-mediatoimiston osaaja, ja ideoita tulee koko ajan lisää. Tästä on pakko tulla hyvä!


Projektintilaajamme, Ankran kollageeni valmisteet: Be Kind Age Rewind -
seerumi ja Feel Iceland Amino Collagen-jauhe.  
Työtä riittää toistaiseksi myös opinnäytetyön tekemistä odotellessa. Koulun puolesta pitäisi saattaa päätökseen muutamia muitakin projekteja, joista yksi liittyy digitaaliseen markkinointiin ja toinen markkinoiden tutkimiseen Islantilaisen kollageenituotteen tiimoilta. Islannin projekti on ollut siitä mielenkiintoinen, että olen toiminut ko. projektissa projektipäällikön roolissa, johon niin usein huomaan hieman vahingossa ja epävirallisesti kouluprojekteissa päätyväni. Nyt hommaan on liittynyt vastuita oman projektiryhmän tuloksien ulkopuolelta, kun kerran projektille on ollut oikeasti tilaaja ja siinä onnistuminen saattaa säästää ainakin muutamaa pienyrittäjää suurilta riskeiltä ja sudenkuopilta uusille markkinoille suunnistaessa. Vaikka projektista ei saakaan palkkaa, jo tuo ajatus sinänsä on inspiroinut minua paljon eri työvaiheissa - kaiken takana on aina asiakas, jonka tarvetta pitää kuunnella ja kunnioittaa. Projektin aikana olen myös oppinut huikean paljon maailman ja Suomen kollageeni-markkinoista, mikä on kiva bonus.

Hieman kevyempi, mutta yhtälailla haastava projekti on kurssikaverini kanssa luomani verkkosivusto, jonka suunnittelimme  Second Hand- liikkeen nettikaupan, blogin ja muun tiedonvaihdon keskukseksi. On ollut hauskaa, kun tällä kertaa olemme saaneet luoda koko visuaalisen ilmeen ja sisällön siltä pohjalta, mitä haluamme liiketoiminnassamme korostaa. Meidän liiketoimintaideamme rakentui jo olemassa olevan brändin kommunikoinnin parantamiseen ja ilmeen kohentamiseen. Loimme siis ns. alabrändin jo olemassa olevalle yritykselle (tai yhdistykselle), ja toimme brändiä tähän päivään. Hauska projekti - etenkin, koska vastasin sivuston sisällöntuotosta. Koska kyseessä on keksitty konsepti, olenkin viettänyt lukemattomia tunteja vertaistodellisuudessa tämän projektin tiimoilta keksien tapahtumia ja kampanjoita liikkeemme avajaisviikolle. Tarkkasilmäinen lukija huomaa myös, että olen pitänyt blogia myös tuolla vertaistodellisuudessa.


"Uffurbanin" kotisivu (päivitetty versio sivustolla).
Kiitollista projektissa on ollut kuitenkin sen todentuntuisuus. Olen saanut kehittää konseptia, joka on tuntunut itsestäni erittäin luontevalta. Olen  usein ajatellut, että jos minulla olisi oma liike, sen toimintatavat olisivat jotakuinkin sellaisia kuin ne, jotka esittelemme Uffurbanin kotisivuilla (http://arcadius.arcada.fi/~digimark745/). Pienyrittäjän rooliin tottuneena, minusta on ollut hauskaa ideoida, kuinka liikkeemme toimisi lähiseudun muiden yrittäjien kanssa yhteistyössä, ja miten kehittäisimme lähiseudun yhteisöllisyyttä.

Verkkosivulla olemme simuloineet kaikki mahdolliset kohtaamiset asiakkaiden kanssa todellisia verkkossa käytävää dialogia miettien, ja kaikki käyttömukavuudesta asiakaan ostosten tekoon on mietitty. Aiempiin digi-projekteihini verrattuna tämä on ollut selkeästi laajempi ja enemmän luovuutta vaativa projekti. Toisaalta koulutyö on aina koulutyö, eikä kaikkea voi saada vaikka haluasi ja "oikea työ" antaa taas omat etunsa, kuten mahdollisesti valmiin layoutin ym, joiden miettimiseen saa kyllä käytetyyä todella paljon aikaa niin tahtoessaan. Oikeasti hyödyllinen puoli tässä projektissa oli Wordpressiin paremmin tutustuminen. Koen olevani taas hieman parempi ihminen, kun taas yksi CMS on tutumpi.

Nyt kun kevät alkaa tehdä tuloaan, alkaa olla aika aloittaa myös eräs isompi projekti, joka on ollut suunnitteilla jo jonkin aikaa, nimittäin tulevan kesän häät.

Vaikka kuinka kuulostaisi hullulta, toistaiseksi isoin juttu häihin liittyen on ollut itselleni kampaamoajan varaaminen :D! En ole varannut aikaa "oikeaan" kampaamoon sitten viime kesän, ja sitä ennen en varmaan yli kymmeneen vuoteen. Totesin pitkän miettimisen jälkeen kuitenkin, että on varmasti parempi, jos en omana hääpäivänäni väännä tukkia sekä itselleni, kaasolleni että äidilleni. Olenkin super-onnellinen, kun ensimmäinen työnanatajani suostui ottamaan minut hoiteisiinsa ja hoitaa samalla koko köörin tukat juhlakuntoon! Nyt voin olla sellainen morsian, joka näppäilee Pinterestin täyteen kivoja ideakuvia ja jättää toteuttamisen muiden huoleksi - jess!

Meidän perheessä hää-asoihin suhtaudutaan melko pragmaattisesti. Olemme mm. luoneet Tom´s Planneriin projektisuunnitelman, Exceliin budjettilaskelman ja Spotifyhyn erilaisia listoja, joita olemme editoineet juhlan eri vaiheisiin sopiviksi. Jotenkin tuntuu, että asia on kohtuullisen kontrollissa, tai ainakin hyvin suunniteltu, ottaen huomioon, että bileet on vasta myöhään kesällä. Silti näin viime viikolla klassista hää-painajaista, jossa vieraat saapuivat juhlapaikalle traktorilla siinä vaiheessa, kun tajusin, ettei meillä ole tarjota heille ruokaa, ja että itse heiluin paikalla tukka laittamatta, lantsarit jalassa ja mekko kadoksissa. Muistan ajatelleeni, että "mennään näillä", ja että "kai minä nyt sitten vaan vietän tämmöiset häät". Todellisuudeessa uskon, että uni oli varoitus siitä, etten saa ottaa tässä projektissa liikaa vastuuta. Ilo kehittyy yhtälailla yhdessä tekemisestä ja siitä, että ehdimme päivän aikana luoda muistoja kaiken touhottamisen sijaan.

Sen verran olen heittäytynyt romantikoksi ja haaveilemaan, että Pinterest-tilini on täyttynyt ruoka-, somistus-, hius- ja fiiliskuvista bileisiin liittyen. Tässä muutama kuva, jotka inspiroivat minua suunnittelussa (napattu Pinterestistä). Näihin kuviin ja tunnelmiin on hyvä lopettaa ja jatkaa projektisuunnittelua. Kevättä kohti mennessä värit saakoon heleytyä ja kesäkuvat inspiroida oikeaan fiilikseen!

Hyvää viikkoa kaikille!



Kotona lasipurkkikokoelma senkun kasvaa - ideana olisi tuottaa ainakin tämäntyyppisiä lyhtyjä. 
Maalaishäihin kuuluu ainakin buutsit ja upeat maisemat. 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Blog Archive