Entinen yläasteopettajani valmistui juuri kasvatustieteen
maisteriksi. Tämä oli hänen toinen maisteri-tutkintonsa. Kaiken lisäksi
opettaja kertoo Facebookissa suorittaneensa tutkinnon päivätyön ohessa puolet
lyhyemmässä ajassa kurssikavereihinsa nähden ja vielä kiitettävin arvosanoin.
Hyvä Eva! Olitkin aina mielestäni todella terävä kynä!
Harva pystyy tänä päivänä yhdistämään kokopäivätyötä ja opiskelua.
Tähän löytyy osasyy koulurakenteista, jotka on hyvin pitkälle luotu palvelemaan
"oikeassa järjestyksessä" asioita elämässään tekeviä opiskelijoita.
Varsinkin ammattikorkeakoulussa suuri osa opinnoista on rakennettu
läsnäolopakon ja ryhmätöiden ympärille, mikä tarkoittaa käytännössä, että
koulussa pitää olla fyysisesti paikalla normaaliin toimistoaikaan. Kahdessa
paikassa samaan aikaan oleminen on tietysti mahdotonta, ja moni joutuu puntaroimaan
työn ja toimeentulon sekä opintomenestyksen välillä.
Monesti tämä tarkoittaa aikuisiällä opiskelunsa aloittavalla
henkilöllä sosiaalista välivuotta (tai montakin vuotta). Monella töistä täysin
poisjättäytyminen ei tule kuuloonkaan liian suuren elämänmuutoksen (ja sen
mahdottomuuden takia). Vastuita on kertynyt - on lapsia, luottotehtäviä, auto -
tai asuntolainaa. Työmaailma tarjoaa turvallisemman talouden ohella myös
paikan, jossa rakenteet ja käyttäytymiskoodit toimivat totutumman, aikuisemman
normiston mukaan. Paradoksaalisesti se työmaailma, johon oikeasti ehkä kaipaisi
vaihtelua tai uudistusta, tuokin turvallisuutta ja rutiinityöt varmuutta.
Opiskelumaailmaan heittäytyminen aikuisiällä vaatii vahvan
motivoituneisuuden ja selkeän opintosuunnitelman, jossa aiemmin ansaitut
opinnot ja hyväksiluvut saavat kannatusta koululta. Aiempi elämänkokemus voi
olla hyödyksi kokonaisuuksien hahmottamisessa, mutta on myös tietynlainen
rasite, kun koulua käydään tiukan opintosuunnitelman mukaisesti ja läsnäololistaa
kierrätetään kursseilla, joiden idea on valmistella oppilaita työkulttuurin
sisäistämiseen.
Aktiivinen tutustuminen kurssikavereihin tarkoittaa usein
erinäisiin kouluajan ulkopuolella järjestettäviin tapahtumiin osallistumista.
"Yhdessä tekeminen" tarkoittaa usein juhlimista ja jatkoilla
bondaamista. Varsinkin toista kertaa opiskelevat tai työmaailmasta kouluun
siirtyvät aikuiset eivät useimmiten kuitenkaan kaipaa haalarikekkereitä tai
naamiasjuhlia (tai naamajaisjuhlia) vauhdittamaan arkeaan.
Monet opiskelijat kokevat paineita opiskelijaelämään liittyvistä
mielikuvista, ja kaipaisivat erilaisia yhdessä tekemisen malleja kuin
perinteisen "etkot, juhlat, jatkot ja jatkojen
jatkot"-ideointia.
Aamutuimaan luentosaliin siirtyvää opiskelijaa, joka sitsi-illan
jälkeen nuokkuu pulpettinsa luona väsyneen hilpeänä, voi ymmärtää opiskelun
ollessa uutta ja tuodessa vapautta ja poispääsyn vanhempien nurkista. Varsinkin
opintojen alkuvaiheen orientoitumiset ja kastajais-päivät ovat monelle
unohtumattomia kokemuksia, joita muistellaan vielä pitkään opiskelujen
loputtua.
Jos taas kuvittelen itseni heilumaan nenä punaisena ympäri
Helsinkiä "osakuntaani" edustaen - mielikuva on aika huvittava, jopa
pelottava. Kaikella on aikansa, ja vaikka tiettyjä kokemuksia ei olisi ehtinyt
elämänsä aikana haalimaan, niitä ilmankin tuntuu pärjäävän oikein hyvin.
Aikuisopiskelijana toiveet ja haaveet ovat luonnollisesti
erinäköiset kuin kaksikymppisenä, eikä lisättävää ole aina viikonlopun juhlia
ruotivassa keskustelussa. Toisaalta, normaalibiografian vastainen koulutustahti
voi luoda ulkopuolisuuden tunteita myös omien ystävien seurassa. Jos opintojen
takia on joutunut jättämään työt vähemmälle tai kokonaan, voi olla, että vähään
aikaan taloudessa ei matkustella tai tehdä asunto- ja autohankintoja. Ystävien
taloudellinen tasapaino, ylennykset ja perheenlisäykset voivat tuntua
kaukaisille aiheille opiskellessa ja suunnitelmien ollessa enemmän tai vähemmän
"viikko kerrallaan"-tyyppisiä.
Eräänä päivänä tajusin koulumatkalla miettiväni eräänlaista
lapsenhankintaan liittyvää optimointikaavaa. Havahduin kouluakennuksen luona -
olen nyt tässä. Ymmärsin koulun sisäpihalla, kuinka kaukana omat ajatukseni on
monen kurssikaverini pohdinnoista. Koulussa minulle onkin valikoitunut eräänlainen
aktiivisen tarkkailijan rooli, joka sopiikin analyyseista nauttivalle
luonteelleni. Annan kaikkien maljojen nousta sitseissä, ja kaikkien kukkien
kukkia.
Bondaaminen muiden kanssa on vaikeaa, kun aikaa tuskin jää
itsellekään. Samassa tilanteessa on kuitenkin moni kaltaiseni, mutta missä he
liikkuvat? Mennään joskus vaikka lenkille tai jutellaan tee-kupposen ääressä?
Ehkä voimme kehittää vertaistukiryhmän melkein akateemisille roolisiirtymässä
oleville aikuisille? Toimisiko semmoinen vaikka chattina tai yhteisessä
tilassa, johon voi liittyä vaikka kotoa käsin, silloin kun itselle sopisi? Ehkä
tulevaisuuden opiskelutkin onnistuisivat näin. Olisipa se kätevää. Katsotaan sitten vaikka, jos tähtään joskus maisteriksi.
No comments:
Post a Comment